چطوری وام سرباز ماهر بگیریم؟ (شرایط و مدارک)

Picture of کارشناس 108 بالنج
کارشناس 108 بالنج
فهرست مطالب
عکس شاخص پست 65 درباره سرباز ماهر، تصویری شماتیک از یک دست که یک تکه پازل در دست گرفته و کل عکس در یک زمینه آبی تیره قرار گرفته است.
تعداد بازدید: 31

یکی از برنامه‌های جدید و جذابی که توسط ستاد کل نیروهای مسلح طراحی شده، طرحی به نام «سرباز ماهر» است.
این طرح با هدف تشویق مشمولانی تدوین شده که پیش از ورود به خدمت سربازی، دارای مهارت‌های فنی و تخصصی هستند و برای آن مدارک معتبری نیز در اختیار دارند.

در قالب این طرح، افرادی که واجد شرایط باشند، می‌توانند از امتیازاتی مانند کسری مدت خدمت، امکان انتخاب محل خدمت و حتی دریافت وام‌های ویژه بهره‌مند شوند. این مشوق‌ها در راستای حمایت از مهارت‌آموزی و به‌کارگیری تخصص مشمولان در دوران خدمت سربازی ارائه می‌شود.

در ادامه این مقاله، به طور کامل به بررسی مراحل ثبت‌نام در طرح سرباز ماهر، مدارک مورد نیاز و جزئیات مربوط به وام‌هایی که در این طرح ارائه می‌شود خواهیم پرداخت.

طرح سرباز ماهر چیست؟

ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران با هدف بهبود شرایط خدمتی و بهره‌گیری از توانمندی‌های مشمولان، در کنار دیگر طرح‌های تشویقی، طرحی با عنوان سرباز ماهر راه‌اندازی کرده است. این طرح با رویکردی حمایتی، تلاش دارد تا افرادی که دارای مهارت‌ها و تخصص‌های فنی هستند، با آرامش و هدفمندتر وارد دوره خدمت وظیفه شوند.

این طرح توسط قرارگاه مهارت‌آموزی کارکنان وظیفه تدوین شده و به‌طور مشخص سه دسته از مشمولین را هدف قرار می‌دهد:

1نوجوانان ۱۵ ساله به بالا که هنوز وارد فرآیند سربازی نشده‌اند.
2افرادی که در حال گذراندن خدمت وظیفه عمومی هستند.
3کسانی که خدمت سربازی خود را به پایان رسانده‌اند.

هر یک از این گروه‌ها می‌توانند با مراجعه به سامانه جامع سرباز ماهر اقدام به ثبت‌نام کنند و از خدمات طرح بهره‌مند شوند.

شرایط سرباز ماهر چیست؟

برای قرار گرفتن مشمول در این طرح باید از یکی از مراکز زیر گواهی مهارتی داشته باشد:

  • یکی از وزارت‌خانه‌های دولتی
  • یکی از شرکت‌ها یا ادارت دولتی
  • یکی از آموزشگاه‌ها یا موسسات مورد تایید
  • سازمان فنی و حرفه‌ای کشور
  • جشنواره خوارزمی
  • یکی از مراکز پژوهشی خارج از کشور که مورد تایید باشد.

بعد از اینکه مشمول بر اساس تقسیم‌بندی گفته شده در سایت ثبت‌نام کرد و از نظر هویتی احراز شد می‌تواند مدارک مهارتی مربوطه را بارگذاری کند تا در کمتر از یک ماه توسط سامانه سرباز ماهر مورد بررسی قرار گیرد و نتیجه اعلام شود.

بعد از تایید مشمول می‌تواند از یکی از طرح های تشویقی قبل، حین یا بعد از خدمت سربازی استفاده کند که در ادامه این طرح ها را بیان خواهیم کرد.

مهارت‌های مورد قبول برای طرح سرباز ماهر کدامند؟

  • تعمیر موتور خودرو – سازمان فنی و حرفه‌ای
  • جوشکاری فلزات
  • برشکاری فلزات
  • کاربر ICDL
  • برقکاری ساختمان
  • لوله‌کشی ساختمان
  • تعمیر سیستم انژکتور موتور سیکلت
  • برقکار صنعتی
  • تعمیرکار یخچال و فریزر
  • برنامه‌نویسی
  • برق خودرو
  • درودگری
  • ریخته‌گری
  • مجموعه مهارت‌های هنری- وزارت ارشاد
  • مجموعه مهارت‌های کشاورزی- وزارت کشاورزی
  • مجموعه مهارت‌های صنعتی – وزارت صنعت معدن و تجارت
  • کسب‌و‌کار و کار آفرینی- وزارت کار
  • مترجمی زبان‌های خارجی- وزارت امور خارجه و وزارت علوم
  • دامپروری- وزارت کشاورزی

نحوه ثبت‌نام در سامانه سرباز ماهر چگونه است؟

برای ساده‌سازی فرآیند ثبت‌نام و ارزیابی مهارت‌های مشمولین، سامانه جامع سرباز ماهر (http://smaher.ir) راه‌اندازی شده است.
این سامانه به عنوان بستر اصلی اطلاع‌رسانی، پایش و ثبت‌نام مشمولان، فرصتی فراهم کرده تا علاقه‌مندان بتوانند به‌صورت آنلاین و بدون مراجعه حضوری در این طرح شرکت کنند.

سرباز ماهر طرحی است که توسط ستاد کل نیروهای مسلح و با همکاری مستقیم سازمان وظیفه عمومی اجرا می‌شود.
در این طرح تمرکز ویژه‌ای بر شناسایی مهارت‌های مشمولان، مهارت‌آموزی در طول خدمت و ایجاد مسیر شغلی پس از پایان خدمت وجود دارد.

ورود به سامانه سرباز ماهر

ابتدا وارد آدرس smaher.ir شوید و در صفحه اصلی روی گزینه «ثبت‌نام» کلیک کنید.

صفحه و دکمه ثبت نام برای سایت سرباز ماهر

برای انجام هرگونه اقدام مرتبط با طرح «سرباز ماهر»، فقط از طریق سامانه رسمی فوق اقدام کنید.
از مراجعه حضوری به یگان‌ها یا سایر سازمان‌ها خودداری نمایید.

ایجاد حساب کاربری

با وارد کردن شماره موبایل و تعیین رمز عبور، پنل شخصی خود را ایجاد کنید.
در ادامه برای شماره تلفنی که وارد می‌کنید کد تایید ارسال می‌شود.
تیک «من ربات نیستم» را بزنید و روی دکمه «ثبت‌نام» کلیک کنید.

فرم ثبت نام سایت سرباز ماهر

پس از آن وارد صفحه زیر می‌شوید، کد ارسال‌شده برای شماره تلفن خود را وارد کنید.
سپس روی دکمه «تایید» کلیک نمایید تا به صفحه ثبت اطلاعات تکمیلی هدایت شوید.

فرم کد تایید سرباز ماهر

در این مرحله پس از تایید ممکن است با خطای «ثبت‌نام شکست خورد! لطفا دوباره تلاش کنید» مواجه شوید.

پیغام خطا ثبت نام سرباز ماهر

در این صورت نگران نباشید به صفحه اصلی سایت بازگردید و گزینه «ورود» را انتخاب کنید.

دکمه ورود سرباز ماهر

پس از وارد کردن نام کاربری (شماره تلفن) و رمز عبور وارد پنل کاربری شوید.

 بعد از ورود، می‌توانید به بخش‌های مختلف سامانه دسترسی پیدا کنید.

لازم است مطابق شکل سه بخش زیر را تکمیل کنید.

تصویر آیکون سه فرم اصلی وارد کردن اطلاعات سرباز ماهر

تکمیل اطلاعات شخصی

ابتدا وارد بخش «اطلاعات فرد متقاضی» شوید و اطلاعات فردی خود را به دقت در سامانه وارد نمایید.

فرم ثبت اطلاعات شخصی متقاضی

اطلاعات متقاضی طبق شکل زیر شامل چند بخش مدارک هویتی، محل سکونت، سوابق کاری، سوابق تحصیلی و افتخارات است. هر یک از بخش‌ها را به صورت جداگانه پر کنید.

ثبت مهارت‌های فراگرفته ‌شده

 وارد بخش «مهارت‌های فراگرفته شده» شوید و مهارت‌هایی که دارید را (بر اساس گواهی‌های معتبر) ثبت و بارگذاری کنید.
بالای صفحه گوشه سمت چپ روی دکمه «اضافه کردن» کلیک کنید و مهارت‌های خود را به ترتیب وارد کنید.

فرم افزودن مهارت های متقاضی - ثبت نام سرباز ماهر

از منوی کشویی بخش «مهارت» یک مورد را انتخاب کنید.
شما می‌توانید مواردی مانند صنعت، کشاورزی، خدمات، سایر مهارت‌ها و فرهنگ و هنر را درج نمایید و
سایر کادرها را متناسب با مهارت پر کنید.

منوی انواع مهارت های متقاضی - سرباز ماهر

به ترتیب مهارت‌های خود را با زدن دکمه «اضافه کردن» بیافزایید.

لیست مهارت‌های ثبت شده- سرباز ماهر

مشوق‌ها و اعزام

بسته به شرایط خود، باید در این بخش مشوق‌هایی را انتخاب نمایید.
در این مرحله می‌توانید 5 اولویت مشوق انتخاب کنید و
در نهایت بسته به امتیازی که کسب کردید و اولویت‌هایتان یک مشوق برای شما لحاظ می‌شود.
برای افزودن مشوق‌ها روی دکمه «اضافه کردن» کلیک کنید.

فرم افزودن مشوق‌ها-سرباز ماهر

در منوی کشویی مشوق می‌توانید موارد زیر را انتخاب کنید:

  • انتخاب سازمان محل خدمت
  • انتخاب استان محل خدمت
  • بخشودگی غیبت (توجیه تا سه ماه)
  • تعجیل یا تاخیر
  • استفاده از مرخصی تشویقی
  • اعطای درجه
  • بخشش اضافه خدمت
منوی انواع مشوق- سرباز ماهر

با انتخاب هر مشوق، کادرهای جدیدی باز می‌شود که باید به طور متناسب تکمیل شوند.
پس از آن اولویت موردنظر خود را انتخاب کنید.
بعد از تکمیل مشوق‌ها از گوشه سمت چپ بالا گزینه اظهار اعزام را انتخاب نمایید و
تاریخ اعزام خود را اعلام کنید.

توجه داشته باشید که در هر ماه امکان اعلام اعزام برای دو ماه بعد (نه زودتر و نه دیرتر) وجود دارد.

در صورتی که تاریخ اعزام شما قطعی شده، تاریخ را از کشوی زیر انتخاب کنید و روی دکمه «ثبت» بزنید.

ثبت تاریخ اعزام- سرباز ماهر

در این مرحله اطلاعات شما با موفقیت ثبت شده است.
درخواست شما توسط کارشناسان مورد بررسی قرار می‌گیرد و هماهنگی‌های لازم برای اعطای مشوق به شما انجام می‌شود.

وام خوداشتغالی ویژه سربازان ماهر

بر اساس سیاست‌های ستاد کل نیروهای مسلح در حوزه سربازان وظیفه، به سربازانی که دارای مهارت‌های خاص بوده و موفق به ارائه مدرک رسمی مهارتی شوند، پس از پایان دوره خدمت سربازی، وام خوداشتغالی اعطا می‌شود.

جزئیات وام به صورت زیر است:

مبلغ وام مصوب: ۱۵۰ میلیون تومان

نرخ کارمزد: ۲ تا ۴ درصد

مهلت استفاده: تمام مشمولانی که در دوره مهارت آموزشی شرکت کرده باشند، تا ۲ سال پس از پایان خدمت سربازی فرصت دارند تا از این وام بهره‌مند شوند.

نحوه ثبت‌نام: برخلاف تصور بسیاری از داوطلبان، در حال حاضر امکان ثبت‌نام وام از طریق سامانه آنلاین وجود ندارد.
در صورت داشتن شرایط لازم، ثبت اولیه باید از طریق دفاتر پلیس+۱۰ انجام شود.

نحوه ثبت نام وام سرباز ماهر

ثبت‌نام وام به‌صورت آنلاین و از طریق سامانه‌های مشخص‌شده انجام می‌شود.
متقاضیان باید ابتدا در سامانه مربوطه حساب کاربری ایجاد کرده و سپس فرم ثبت‌نام را تکمیل نمایند.

سامانه‌های ثبت‌نام:

  • متقاضیان استان‌های تهران، البرز، قزوین و قم: وارد سامانه سماسو (samasoo.ir) شوید.
  • متقاضیان سایر استان‌ها: وارد سامانه سخا پلیس (https://sakha.epolice.ir) شوید.

مراحل ثبت‌نام در سامانه samasoo.ir

ورود و ثبت‌نام

ابتدا وارد سامانه به این آدرس شوید و مطابق شکل زیر روی دکمه حساب کاربری کلیک کنید.

صفحه اول سایت سماسو

کد ملی و شماره موبایل خود را وارد کنید و کد امنیتی موردنظر را درج نمایید و سپس روی گزینه ثبت‌نام کلیک کنید.

فرم ثبت نام سایت سماسو

پس از ثبت‌نام با نام کاربری و رمز عبور خود این بار وارد سامانه شوید.

درخواست تسهیلات بانکی

پس از ورود به سامانه وارد پروفایل کاربری خود شوید.
از منوی کناری روی گزینه «ثبت درخواست تسهیلات» کلیک کنید.

منوی ثبت درخواست تسهیلات در سماسو

در منوی بازشده کاربر باید اطلاعات خود را در قالب سه فرم تکمیل نماید.
ابتدا طبق فرم زیر مشخصات مکانی طرح را درج کنید.

فرم مشخصات مکانی طرح

بعد از آن مشخصات اصلی طرح را مشابه فرم زیر وارد کرده و ثبت کنید.

فرم مشخصات اصلی طرح- سامانه سماسو

مواردی مانند بخش طرح، رسته فعالیت و عنوان طرح را بنویسید.

در نهایت فرم مشخصات مالی طرح را با دقت تکمیل کرده و ثبت نمایید.
حداکثر مبلغ تسهیلات 150 میلیون تومان و مدت بازپرداخت 84 ماه خواهد بود.

فرم مشخصات مالی طرح- سامانه سماسو

برای ذخیره هر فرم بایستی به طور جداگانه گزینه «ذخیره تغییرات» را انتخاب کرد.

در قسمت مستندات شغلی باید مدرکی برای کسب‌وکار خود ارائه دهید.
پس از تکمیل فرم به شکلی موفق بایستی کارمزد درخواست تسهیلات بانکی را به مبلغ 250,000 ریال بپردازید.
با پرداخت موفق ثبت درخواست اولیه انجام می‌شود.

فیش پرداخت هزینه- سامانه سماسو

بررسی وضعیت درخواست

کاربران می‌توانند از منوی کناری هر لحظه وضعیت درخواست خود را چک کنند.

کارتابل بررسی وضعیت درخواست در سامانه سماسو

منوی وضعیت درخواست شامل موارد زیر هستند:

ثبت درخواست: شامل پرکردن فرم‌های مربوطه به صورت موفق خواهد بود.

هزینه ثبت نام: شامل پرداخت موفقیت‌آمیز مبلغ کارمزد است.

ارجاع به کارگروه استان: در این قسمت اطلاعات کاربر به کارتابل ادمین استان ارسال می شود و
پس از تایید اولیه توسط ایشان به دبیر مهتا وظیفه عمومی ارسال خواهد شد.
مهتا نام بخش/دبیرخانه مرتبط با وظیفه عمومی و بررسی مدارک سربازان ماهر است.

مشاهده توسط دبیر مهتا: در این قسمت توسط وظیفه عمومی بازنگری انجام خواهد شد.

بررسی تکمیل مدارک: در این قسمت چنانچه مدارک کاربر دارای نواقص باشد به کاربر اطلاع داده خواهد شد.

ارجاع به کمیسیون: اطلاعات و مدارک فرد به کمیسیون ارسال خواهد شد

تایید کمیسیون، منتظر ارسال به سامانه تک، ارسال شده به تک: در صورتی که فرد حائز شرایط کمیسیون باشد، پرونده وی جهت پرداخت تسهیلات به سامانه تک ارسال خواهد شد.

سامانه «تک» مخفف «سامانه جامع تسهیلات اشتغال کشور» که معمولاً در سازمان‌ها و نهادهای دولتی برای مدیریت فرآیند پرداخت وام‌ها و تسهیلات مالی به کارکنان یا مشمولان مورد استفاده قرار می‌گیرد.

نکات مهم: ممکن است ادمین استان با مبلغ تسهیلات و بازپرداخت انتخاب شده توسط کاربر موافقت ننماید و با مبلغ و بازپرداخت کمتر از انتخاب کاربر تایید نماید.

برای دریافت وام خوداشتغالی ویژه سرباز ماهر، می‌توانید مراحل زیر را طی کنید:

  • مراجعه به یکی از دفاتر پلیس+۱۰
  • ارائه مدارک مهارت فنی و حرفه‌ای یا جواز کسب
  • تکمیل فرم‌های مربوطه در دفتر پلیس+۱۰
  • ارائه مدارک سکونتی و شناسایی
  • ارائه کارت پایان خدمت (حداکثر ۲ سال از پایان خدمت گذشته باشد)
  • حضور در نظام وظیفه و تکمیل مدارک خواسته شده
  • مراجعه به شعبه بانک معرفی شده و ارائه مدارک مشمول و ضامن‌ها به بانک
  • دریافت وام ظرف حداکثر ۷ روز کاری

چند نکته مهم درباره وام سرباز ماهر

در برخی بانک‌ها امکان قسط‌بندی تا ۷ سال وجود دارد.

ضمانت و شرایط آن ممکن است در هر بانک متفاوت باشد، اما کسر از حقوق به عنوان ضمانت الزامی است.

مامور بانک جهت اطمینان از صرف وام در امور کاری مربوطه، مراجعه خواهد داشت.

مشمول نباید وام جاری یا تسهیلات مشابه در حوزه کارآفرینی دریافت کرده باشد.

این وام شامل افرادی که از خدمت سربازی معاف شده‌اند، نمی‌شود.

مراحل ثبت‌نام در سامانه sakha.epolice.ir

برای ثبت‌نام در طرح وام «سرباز ماهر» از طریق سامانه سخا، مراحل زیر را دنبال کنید:

ثبت‌نام و ورود به سامانه سخا

به آدرس سامانه سخا مراجعه کنید و حساب کاربری خود را بسازید.

اگر قبلاً در سامانه ثبت‌نام کرده‌اید، با استفاده از کد ملی و رمز عبور خود وارد شوید.

انتخاب گزینه درخواست تسهیلات

پس از ورود به حساب کاربری، از منوی سمت راست، گزینه «وظیفه عمومی» را انتخاب کنید.

سپس گزینه «درخواست تسهیلات اشتغال» را انتخاب نمایید.

منو درخواست تسهیلات اشتغال-سامانه سخا

تکمیل فرم درخواست

فرم درخواست تسهیلات را با اطلاعات صحیح تکمیل کرده و مدارک موردنیاز را بارگذاری کنید و مسیر را تا پایان ثبت درخواستتان ادامه دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *