سامانه «میخک» (مدیریت یکپارچه خدمات کنسولی)، یکی از مهمترین بسترهای دیجیتال ارائه خدمات به ایرانیان مقیم خارج از کشور به شمار میرود که توسط وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران راهاندازی شده است.
هدف اصلی از ایجاد این سامانه، تسهیل و تسریع در انجام امور کنسولی به صورت غیرحضوری است.
در کنار انواع خدمات متنوع این سامانه، خدمات تحصیلی سامانه میخک (امور تحصیلی دانشجویی و دانشآموزی) بسیار حائز اهمیت است.
در این مقاله، به بررسی دقیقتر خدمات تحصیلی سامانه میخک میپردازیم.
خدمات تحصیلی سامانه میخک شامل چه مواردی است؟
امور تحصیلی سامانه میخک (دانشجویی و دانشآموزی) شامل موارد زیر میشود.

تشکیل پرونده تحصیلی در سامانه میخک
از اصلیترین خدمات ارائهشده در سامانه میخک، ایجاد پرونده تحصیلی دانشجویان است.
این مرحله، نقش کلیدی در دسترسی به سایر خدمات آموزشی و تسهیلات مرتبط ایفا میکند.
تأیید مدارک تحصیلی خارج از کشور اتباع جمهوری اسلامی ایران تنها از طریق سامانه میخک و به صورت رایگان انجام میشود.
تمامی مدارک و گواهیهای صادره از دانشگاهها، مؤسسات آموزشی، بیمارستانها و مراکز درمانی معتبر در محل مأموریت، لازم است از طریق این سامانه تأیید شوند.
برای انجام این کار ابتدا باید وارد سامانه میخک شوید و
از بخش «امور تحصیلی (دانشآموزی/دانشجویی)» درخواست تشکیل پرونده تحصیلی را ثبت کنید.
پس از ایجاد پرونده، میتوانید برای تأیید مدارک تحصیلی خود از همان طریق اقدام نمایید.

پس از تکمیل مراحل و بارگذاری تمام مدارک مانند شکل زیر، لازم است کد رهگیری دریافت نمایید.

چنانچه مدارک بارگذاریشده ناقص یا ناخوانا باشند، موظف هستید آنها را مجدداً بهدرستی بارگذاری کرده و کد رهگیری جدید دریافت نمایید.
مدارک لازم برای تشکیل پرونده در سامانه میخک
مدارک موردنیاز جهت بارگذاری در سامانه میخک شامل:
1. عکس پرسنلی جدید و تمامرخ (برای خانمها، عکس باید با حجاب اسلامی باشد.)
2. کارت ملی
3. صفحه اول گذرنامه ایرانی معتبر
4. تصویر مهر آخرین خروج ثبتشده در گذرنامه
5. روادید تحصیلی، اقامت تحصیلی، یا مجوز اقامت قانونی
6. آخرین مدرک تحصیلی داخل کشور
در صورتی که مدرک مقطع قبلی در خارج از کشور صادر شده باشد، باید ابتدا به تأیید نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در محل تحصیل رسیده باشد.
7. مدرک یا گواهی تحصیلی فعلی
دانشجویان باید گواهی اشتغال به تحصیل یا گواهی ثبتنام در دانشگاه را که شامل نام دانشگاه، مقطع، رشته و تاریخ آغاز تحصیل است، ارائه دهند.
8. یکی از مدارک وضعیت نظام وظیفه برای آقایان
9. کارت پایان خدمت، معافیت دائم، کفالت یا معافیت تحصیلی- در صورت وجود
ابتدا مدارک فوق را با فرمت JPG یا JPEG و با حجم حداکثر 300 کیلوبایت اسکن کنید و برای بارگذاری در سامانه آماده نمایید.
درخواست تأیید مدارک
بعد از آنکه کد رهگیری مربوط به تشکیل پرونده تحصیلی را دریافت کردید، میتوانید درخواست تأیید مدارک مربوط به مؤسسه آموزش عالی محل تحصیل خود را ثبت کنید.
با ورود به سامانه و انتخاب گزینه «تأیید مدارک» و تعیین نوع مدرک بهعنوان «تحصیلی و آموزشی»، نسبت به ثبت درخواست تأیید مدارک و گواهیهای آموزشی خود اقدام نمایید.

در صفحه مربوطه، لازم است اطلاعات مربوط به مدارک از جمله نوع درخواست و توضیحات مدرک را وارد نمایید.
سپس با کلیک بر روی گزینهی «پیوست جدید»، تصویر مدرک مورد نظر خود را بارگذاری کنید.
در پایان، با انتخاب دکمهی «ثبت»، رسید ثبت درخواست و کد رهگیری مربوطه را دریافت خواهید کرد.
توجه:
حجم فایلهای پیوست باید بین 50 تا 500 کیلوبایت باشد و فرمت مجاز برای فایلها عبارت است از: bmp، png، jpeg و jpg.
در این مرحله لازم است با توجه به نوع مدرک، یکی از گزینههای زیر را انتخاب کرده و تصویر مدرک موردنظر را بهصورت جداگانه و مجزا در سامانه بارگذاری کنید:
- گواهی اشتغال به تحصیل
- گواهی ریز نمرات میاندوره
- گواهی پرداخت شهریه
- مدرک فارغالتحصیلی و ریز نمرات پایاندوره
- گواهی یا مدرک شرکت در دورهها یا سمینارها
نکات مهم درباره تایید مدارک در سامانه میخک
- برای هر مدرک یا گواهی، دریافت کد رهگیری مجزا الزامی است.
- بخش مربوط به «تعداد صفحات» فقط به صفحات اضافی همان مدرک (مانند صفحات دوم یا سوم ریزنمرات) مربوط میشود.
- در صورت نیاز به تأیید چند نسخه از یک گواهی، بارگذاری یک نسخه از آن کافی خواهد بود.
- پس از دریافت کد رهگیری تأیید مدارک، میتوانید با در دست داشتن اصل مدارکی که در سامانه بارگذاری کردهاید، جهت تأیید نهایی به نمایندگی مراجعه نمایید.
تبصرهها:
– چنانچه برخی مدارک قبلاً توسط وزارت آموزش عالی محل تحصیل تأیید شدهاند، این امکان وجود دارد که تصویر تأییدیههای مربوطه را همراه با اصل مدارک در سامانه بارگذاری نمایید.
– با توجه به اینکه اصالت مدارک فارغالتحصیلی توسط بخش کنسولی نمایندگی و از طریق مراجع رسمی ذیربط استعلام میشود، تنها پس از دریافت پاسخ استعلام، مجاز به مراجعه حضوری به نمایندگی خواهید بود.
– در صورتی که به کشور بازگشتهاید و قصد تأیید مدارک و گواهیهای خود را دارید، لازم است مراحل مربوط به تأیید مدارک را مطابق دستورالعملهایی که برای متقاضیان داخل کشور در نظر گرفته شده است، پیگیری نمایید.
تسهیلات غیرارزی دانشجویی ویژه دانشجویان ایرانی مقیم خارج از کشور
الف) ارائه تسهیلات غیرارزی همزمان با تشکیل پرونده تحصیلی
در صورتی که پرونده تحصیلی خود را از طریق سامانه «میخک» یا همان «تاک» تشکیل و تکمیل نمایید، در صورت دارا بودن شرایط، تسهیلات غیرارزی دانشجویی برای شما فراهم خواهد شد.
این تسهیلات بلافاصله پس از تکمیل فرآیند تشکیل پرونده و بر اساس درخواست شما، ارائه میگردد.
گروههای واجد شرایط دریافت این تسهیلات تسهیلات غیرارزی دانشجویی
دانشجویان بورسیه: در صورتی که با حکم یکی از وزارتخانهها (معمولاً برای تحصیل در مقطع دکتری تخصصی) به خارج از کشور اعزام شدهاید و حکم بورسیهتان از طریق وزارت امور خارجه به نمایندگی مربوطه ابلاغ شده باشد.
دانشجویان دختر: در مقاطع کاردانی، کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری تخصصی در رشتههای غیرپزشکی، مشروط بر تحصیل در دانشگاههای معتبر
دانشجویان پسر: در مقاطع مشابه رشتههای غیرپزشکی، مشروط بر دارا بودن یکی از شرایط زیر:
- کارت پایان خدمت
- معافیت دائم
- معافیت کفالت
شرایط و ضوابط استفاده از تسهیلات غیرارزی
– هر یک از شما صرفاً یکبار در هر مقطع تحصیلی مجاز به استفاده از این تسهیلات هستید. بنابراین، در صورت گذراندن همان مقطع (در داخل یا خارج از کشور)، امکان استفاده مجدد از این تسهیلات وجود نخواهد داشت.
– استفاده از این تسهیلات تنها در صورتی امکانپذیر است که شما و خانوادهتان (همسر و فرزندان تحت تکفل، شامل پسران تا پیش از رسیدن به سن مشمولیت) در خارج از کشور اقامت داشته باشید.
– دانشجویان دختر ایرانی که با تبعه خارجی ازدواج کردهاند، در صورتی که تابعیت کشور همسر خود را دریافت نکرده باشند، همچنان واجد شرایط دریافت تسهیلات غیرارزی خواهند بود.
– چنانچه دانشجوی خانمی پس از ازدواج با تبعه خارجی، تابعیت کشور دیگر را کسب کرده باشد، امکان استفاده از تسهیلات غیرارزی برای وی وجود ندارد.
ب) ارائه تسهیلات با مجوز مرکز
در صورتی که در رشتههای علوم پزشکی تحصیل میکنید یا متقاضی معافیت تحصیلی هستید،
برای بهرهمندی از تسهیلات غیرارزی، لازم است مجوز مرکز را از طریق سامانه «میخک» دریافت نمایید.
فرآیند استعلام و دریافت مجوز در این سامانه پیشبینی شده است.
اگر از دانشجویان علوم پزشکی هستید باید از مرکز خدمات آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی دریافت کنید و
اگر در زمره دانشجویان رشتههای غیرپزشکی قرار دارید منظور از مرکز برای گرفتن مجوز مرکز امور دانشجویان خارج از کشور وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است.
فهرست تسهیلات غیرارزی دانشجویی
1. صدور، تجدید و تفکیک گذرنامه بهصورت رایگان برای دانشجو و خانواده (همسر و فرزندان تحت تکفل تا سن مشمولیت)
2. صدور مهر اجازه خروج دانشجویی حداکثر سه بار در هر سال تحصیلی، با مجموع چهار ماه اعتبار در سال
3. معرفینامه جهت دریافت بلیت هواپیمای تخفیفدار برای دانشجو و اعضای خانواده، یکبار در هر سال شمسی، در مسیرهای پروازی هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران
نکته: در حال حاضر، بدون نیاز به معرفینامه نمایندگی جمهوری اسلامی در کشور محل اقامت نیز میتوانید با مراجعه به دفاتر هواپیمایی مربوطه در خارج از کشور و ارائه کارت دانشجویی معتبر، از بلیت تخفیفدار بهرهمند شوید.
معافیت تحصیلی برای دانشجویان مشمول مقیم خارج از کشور
دانشجویانی که مشمول نظام وظیفه هستند و در خارج از کشور تحصیل میکنند،
پس از تشکیل پرونده تحصیلی در سامانه «میخک» و مراجعه حضوری به نمایندگی جمهوری اسلامی ایران، باید اصل مدارکی را که در سامانه بارگذاری کردهاند، ارائه دهند.
پس از اطمینان از ارسال مدارک به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری یا وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی (مطابق با رشته تحصیلی شما)، لازم است پیگیری صدور معافیت تحصیلی از طریق بستگان در تهران انجام شود.
بستگان شما باید با مراجعه حضوری به وزارتخانه مربوطه و سازمان نظام وظیفه، وضعیت شما را پیگیری نمایند.
تا زمانی که مجوز رسمی معافیت تحصیلی از سوی وزارتخانه ذیربط صادر نشده و به صورت رسمی در سامانه «میخک» ثبت نگردد،
وضعیت شما همچنان «مشمول» تلقی میشود و امکان بهرهمندی از تسهیلات غیرارزی دانشجویی برایتان وجود نخواهد داشت.
درج مهر «اجازه خروج دانشجویی» در گذرنامه
اجازه خروج دانشجویی مجوزی است که توسط نمایندگیهای جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور (سفارتخانه، سرکنسولگری یا دفاتر حفاظت منافع) در گذرنامه شما درج میشود و بهموجب آن، میتوانید به دفعات مشخصی از کشور خارج شوید.
دانشجویان مقیم خارج از کشور که مراحل تشکیل، تکمیل و تأیید پرونده تحصیلی خود را در سامانه میخک انجام دادهاند، یا مجوز استفاده از تسهیلات غیرارزی را دریافت کردهاند، واجد شرایط دریافت مهر سالیانهی اجازه خروج دانشجویی خواهند بود.
این مهر، اجازه سه بار خروج از کشور با مجموع چهار ماه اقامت در ایران در هر سال تحصیلی را به شما میدهد.
نکات مهم:
- مبنای زمانی درج مهر، سال تحصیلی است؛ یعنی از اول مهر هر سال تا پایان شهریور سال بعد
بهعنوان مثال، چنانچه در هر زمان از سال با ارائه گواهی اشتغال به تحصیل به نمایندگی مراجعه کنید، مهر اجازه خروج شما برای بازهی ۱ مهر ۱۴۰۳ تا ۳۱ شهریور ۱۴۰۴ درج خواهد شد. - دریافت این مهر صرفاً از طریق نمایندگیهای جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور ممکن است.
- وزارت امور خارجه در داخل کشور، امکان صدور این مهر یا معرفینامه را ندارد.
- اگر قصد دارید در اواخر شهریور به ایران سفر کرده و بعد از اول مهر دوباره به کشور محل اقامت برگردید،
باید با ارائه مدارک مثبته و گواهی جدید اشتغال به تحصیل، نسبت به دریافت مهر اجازه خروج دانشجویی برای سال تحصیلی جدید اقدام نمایید. - دانشجویان و اعضای خانواده ایشان (همسر و فرزندان تحت تکفل تا قبل از سن مشمولیت) که با داشتن اجازه خروج دانشجویی وارد کشور شدهاند، هنگام خروج از ایران نیازی به مراجعه به اداره گذرنامه نیروی انتظامی یا پرداخت عوارض خروج از کشور نخواهند داشت.
انتقال دانشجویان ایرانی شاغل به تحصیل در دانشگاههای خارج از کشور به دانشگاههای داخل
با توجه به افزایش ظرفیتهای آموزشی در مقاطع تحصیلات تکمیلی در دانشگاهها و مراکز آموزش عالی کشور، فرصت مناسبی برای دانشجویان ایرانی شاغل به تحصیل در خارج از کشور فراهم شده است تا نسبت به انتقال به دانشگاههای داخل ایران اقدام نمایند.
بر همین اساس، شما میتوانید با مراجعه به سامانههای مربوطه به صورت اینترنتی درخواست خود را ثبت نمایید.
برای رشتههای غیرپزشکی از طریق پایگاه اطلاعرسانی شورای انتقال وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به این آدرس و برای رشتههای علوم پزشکی از طریق مرکز خدمات آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به این آدرس مراجعه کنید.
مراحل پیگیری انتقال
1. پس از ثبت اینترنتی درخواست، باید شخصاً یا از طریق وکیل قانونی خود به یکی از نهادهای زیر مراجعه نمایید:
- شورای انتقال مستقر در اداره کل دانشجویان داخل (وزارت علوم)
- مرکز خدمات آموزشی (وزارت بهداشت)
- یا مستقیماً به دانشگاههای موردنظر در داخل کشور
2. هنگام مراجعه، باید گواهی اشتغال به تحصیل و ریز نمرات گذراندهشده خود را ارائه دهید؛
این مدارک باید قبلاً از طریق سامانه میخک به تأیید بخش کنسولی نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در محل تحصیل رسیده باشد.
نکات مهم و زمانبندی انتقال دانشجویان ایرانی شاغل به تحصیل در دانشگاههای خارج از کشور به دانشگاههای داخل
- درخواستهایی که بین بهمن تا خردادماه هر سال ثبت شوند،
در صورت تکمیل بودن مدارک، برای نیمسال اول سال تحصیلی بررسی خواهند شد.
درخواستهایی که بعد از خردادماه ثبت شوند، صرفاً برای نیمسال دوم قابل بررسی خواهند بود. - پیش از ثبتنام، حتماً باید صحت صدور مدارک خود را در سامانه تاک تأیید کرده و پس از آن، مدارک را توسط دارالترجمه رسمی در داخل کشور ترجمه نمایید.
- در صورتی که مدارک دورههای دیپلم و پیشدانشگاهی را در خارج از کشور دریافت کردهاید،
لازم است این مدارک به تأیید وزارت آموزش و پرورش نیز رسیده باشند.
توسعه جذب دانشجوی غیر ایرانی (educationiran.ir)
در راستای بینالمللیسازی آموزش عالی جمهوری اسلامی ایران و بهرهبرداری از ظرفیتهای ایجاد شده در کشور برای توسعه همکاریهای بینالمللی و دسترسی سایر ملل به دانش، برنامه جامعی تدوین شده است.
به این منظور سامانه مرکزی به نشانی اینترنتی (www.educationiran.ir) در دسترس می باشد.
As the gateway towards high-quality Iranian higher education, EducationIRAN provides prospective international students with a lifetime opportunity to study in one of the most dynamic and productive higher education systems. Through this portal, you will get to know top Iranian universities and gain instant access to numerous academic programs offered by these higher education institutes around the country. As a student in Iran, you will experience a culturally-rich student life as well as a challenging and motivating academic career.
برای دریافت مشاوره و کسب اطلاعات بیشتر با تیم بالنج در تماس باشید.