سامانه مودیان، نقطه عطفی در نظام مالیاتی کشور به شمار میآید که
بهمنظور ارتقای شفافیت مالی و تسهیل فرایندهای مالیاتی راهاندازی شده است.
قانون پایانههای فروشگاهی و سامانه مؤدیان در تاریخ 1398/7/21 توسط مجلس شورای اسلامی تصویب شد.
البته بعدتر اصلاحات و الحاقات بعدی به آن افزوده شد و
به موجب این قانون ثبت نام در سامانه مودیان مالیاتی برای تمامی افراد حقیقی صاحب کسبوکار که درآمدزایی دارند و
تمامی اشخاص حقوقی الزامی شد.
این سامانه پس از تصویب قانون در مهرماه ۱۳۹۸، از آذر ماه همان سال بهصورت رسمی به مرحله اجرا درآمد.
در این مقاله به چیستی این سامانه و شیوه ثبت نام در سامانه مودیان میپردازیم.

سامانه مودیان مالیاتی چیست؟
سامانه مودیان یک بستر دیجیتال تحت نظارت سازمان امور مالیاتی کشور است که با
هدف شفافسازی فعالیتهای اقتصادی و تسهیل فرآیند محاسبه مالیات راهاندازی شده است.
سامانهای الکترونیکی که در آن مؤدیان (یعنی کسانی که مشمول پرداخت مالیات هستند)، باید تمام صورتحسابهای فروش، خرید، درآمد و هزینه خود را به شکل سیستمی ثبت و ارسال کنند تا اطلاعات آنها در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار گیرد.
این سامانه به هر مؤدی مالیاتی (مالیاتدهنده اعم از اشخاص حقیقی یا حقوقی) یک کارپوشه اختصاص میدهد تا
از طریق آن، اطلاعات مربوط به خرید و فروش، صورتحسابهای الکترونیکی و دادههای مالی خود را ثبت و برای سازمان ارسال کنند.
اهداف سامانه مودیان چیست؟
- شفافسازی فعالیتهای اقتصادی
- کاهش فرار مالیاتی
- کاهش فساد و جعل فاکتور
- اتوماتیک شدن محاسبه مالیات
- یکپارچهسازی اطلاعات مؤدیان
پشتوانه قانونی سامانه مودیان چیست؟
در این مقاله ما به دو قانون مهم استناد میکنیم:
اول- قانون مالیات مستقیم (ق.م.م)
قانون مالیات مستقیم (ق.م.م) جامعتر است و در اسفندماه 1366 تصویب شده است و بعدها اصلاحات و الحاقاتی به آن افزوده شد.
قانون مالیات مستقیم چارچوب اصلی اخذ مالیات بر درآمد، اجاره، مشاغل، حقوق، شرکتها و غیره را مشخص میکند.
در این قانون، مفاهیم زیر مطرح میشوند:
- تعیین درآمد مشمول مالیات
- نحوه محاسبه و نرخ مالیات
- معافیتها و مشوقهای مالیاتی
- نحوه رسیدگی و تشخیص مالیات
دوم- قانون سامانه مؤدیان (مصوب ۱۳۹۸)
این قانون محدودتر است و با هدف شفافسازی فرآیند فروش و دریافت مالیات بر ارزش افزوده و درآمد ایجاد شد. تمرکز این قانون بر زیرساخت فناوری اطلاعات و صورتحساب الکترونیکی است.
موارد کلیدی آن شامل:
- الزام به ثبت معاملات در سامانه مؤدیان مالیاتی
- استفاده از پایانه فروشگاهی یا صندوق مکانیزه فروش
- صدور صورتحساب الکترونیکی (فاکتور رسمی)
- اتصال به سامانه جامع مالیاتی سازمان امور مالیاتی
ارتباط این دو قانون:
اطلاعاتی که در سامانه مؤدیان ثبت میشود (از جمله فروشها و صورتحسابها)، به عنوان مبنای محاسبه مالیات مستقیم هم مورد استفاده قرار میگیرد. اجرای قانون سامانه مؤدیان باعث میشود سازمان مالیاتی دسترسی دقیقتری به درآمد واقعی مؤدی داشته باشد و در نتیجه، مالیاتهای مستقیم با شفافیت و دقت بیشتری تعیین شوند. هرچند قانون سامانه مؤدیان بیشتر در حوزه مالیات بر ارزش افزوده و کنترل معاملات است، اما دادههای آن برای اجرای بهتر قانون مالیاتهای مستقیم هم به کار میرود.
چه کسانی باید در سامانه مودیان ثبتنام کنند؟
در متن صریح قانون پایانههای فروشگاهی و سامانه مؤدیان درباره مشمولانی که موظفند حتما در سامانه مودیان ثبتنام کنند، این طور آمده است:
اشخاص مشمول(مؤدیان): کلیه صاحبان مشاغل (صنفی و غیرصنفی) و اشخاص حقوقی موضوعِ فصلهای چهارم و پنجم باب سوم قانون مالیاتهای مستقیم مصوب 1366/12/3 با اصلاحات و الحاقات بعدی آن، مشمول این قانون هستند. در این قانون هرگاه از واژه مؤدی استفاده می شود، مراد، اشخاص مشمول است؛ مگر خلاف آن تصریح شده باشد. (فصل اول: تعاریف-بند ج)
طبق متن بالا دو گروه کلی باید در سامانه مودیان ثبتنام کنند.
1 | صاحبان مشاغل | منظور از صاحبان مشاغل کسانی هستند که بهصورت فردی و با نام خود فعالیت میکنند و شرکت یا مؤسسهای به ثبت نرساندهاند. این افراد میتوانند صاحب سوپرمارکت، فروشنده مترو، فروشگاه اینترنتی، صاحب پیج اینستاگرام فروش لباس، فروشنده بستههای آموزشی، ارائهدهنده انواع کالا و خدمات و غیره باشند. به زبان سادهتر هر کسی که در ازای انجام کار، فروش کالا و ارائه خدمات از بقیه پول بگیرد. |
2 | اشخاص حقوقی | شرکتها شامل اشخاص حقوقی هستند که با ثبت رسمی شرکت یا مؤسسه، کد اقتصادی و شناسه ملی دریافت کردهاند. |
بنابراین همه اشخاص حقیقی و حقوقی که از کسبوکاری که دارند درآمد به دست میآورند؛
ملزم به ثبتنام در سامانه مودیان بوده و به عنوان مودیان مالیاتی شناخته میشوند.
اگرچه حقیقی یا حقوقی بودن و نوع فعالیت و میزان درآمد بر حدود و ثغور تکالیف مالیاتی افراد اثرگذار است؛
اما همگی باید در سامانه مودیان ثبت نام کنند.
قانون تسهیل تکالیف مؤدیان جهت اجرای «قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مؤدیان»
سال 1402 قانون تسهیل اجرای قانون پایانههای فروشگاهی و سامانه مودیان تصویب شد که زمانبندی اجرای قانون و دستهبندی مشمولان را به صورت زیر ارائه کرد.
🔴 قانون تسهیل- تعیین زمانبندی اجرای قانون
بعدترماده ۱ از آییننامه اجرایی قانون پایانههای فروشگاهی و سامانه مؤدیان زمانبندی اجرای قانون برای گروههای مختلف مودیان را مشخص کرد.
فراخوان قطعی ثبت نام در سامانه مودیان | نوع شخص |
1402/07/01 | كلیه شركتهای پذیرفته شده در بورس و فرابورس، شركتهای دولتی و سایر دستگاههای اجرایی مشمول ماده (5) قانون مدیریت خدمات كشوری مصوب 1368/08/07 و نیز سایر اشخاص حقوقی به استثنای اشخاص حقوقی موضوع ماده (16) قانون دائمی مالیات بر ارزش افزوده |
1402/10/01 | كلیه اشخاص باقیمانده (اشخاص حقیقی گروه اول و دوم و سوم) به علاوه اشخاص حقوقی موضوع ماده (16) قانون دائمی مالیات بر ارزش افزوده |
❌❌توجه: تاریخهای فوق قطعی و غیرقابل تغییر هستند و در صورت عدم رعایت آنها، با شما مطابق قوانین مربوط برخورد خواهد شد.
🔴 قانون تسهیل: معافیت مؤدیان با فروش کمتر
ماده 8 امکان معافیت از صدور صورتحساب الکترونیکی برای مؤدیانی که فروش سالانه آنها کمتر از 25 برابر معافیت مالیاتی باشد، فراهم کرده است. این معافیت طبق ضوابط خاص محاسبه میشود. این عدد برای تا پایان شهریور ماه سال 1403 کمتر از 180 میلیارد ریال است.
چطوری در سامانه مودیان ثبت نام کنیم؟ (افراد حقیقی و حقوقی)
اگر جزو مشمولان حقیقی یا حقوقی سامانه مودیان هستید، اولین قدم برای شما ثبتنام در سامانه است.
مسیر ثبت نام و ورود به سامانه مودیان برای اشخاص حقوقی و حقیقی کمی با یکدیگر متفاوت است که در ادامه به طور جداگانه بررسی میشود.
ثبت نام در سامانه مودیان ویژه افراد حقیقی
ورود به سامانه
ابتدا وارد سایت درگاه ملی خدمات الکترونیک سازمان امور مالیاتی کشور به این آدرس شوید.
صفحه زیر را میبینید. اگر قبلا ثبتنام کردهاید از منوی بالا گزینه «ورود به درگاه ملی» را انتخاب کنید (شماره 1 روی شکل).

در این مرحله اگر شخص حقیقی ایرانی هستید، شماره ملی و اگر شخص حقیقی از اتباع خارجی هستید شماره فیدا را وارد کنید و
اگر هم شخص حقوقی محسوب میشوید، شناسه ملی شرکت خود را درج کنید.
سپس کلمه عبوری که برای شما تنظیم شده است را وارد نموده و بعد از درج کد امنیتی روی دکمه «ورود به درگاه ملی» بزنید.
شما همچنین میتوانید در همان صفحه ابتدایی درگاه ملی خدمات الکترونیک سازمان امور مالیاتی از دکمه «ورود از طریق دولت من ویژه افراد حقیقی» استفاده کنید و با وارد نمودن شماره تلفن همراه خودتان (حتما به نامِ خودتان باشد.) کد یک بار مصرف دریافت کرده و وارد داشبورد شخصی خود شوید.

دریافت اطلاعات کاربری
در صورتی که اولین بار است که وارد سامانه میشوید از منوی بالا گزینه «دریافت اطلاعات کاربری» انتخاب نمایید.

بسته به اینکه شخص حقیقی ایرانی هستید یا جزو اتباع خارجی به حساب میآیید، باید شماره ملی یا شماره فیدا، تاریخ تولد و شماره تلفن همراه (به نام خودتان) را وارد کنید. اگر شخصیت حقوقی هستید وارد کردن شناسه ملی شرکت و شماره پستی کفایت میکند.
از منوی کشویی یک گزینه (شخص ایرانی، اتباع غیر ایرانی، اشخاص حقوقی و شرکتها) را انتخاب کنید.
سپس تصویر امنیتی را وارد کرده و روی دکمه «دریافت اطلاعات کاربری» بزنید.
با این کار رمز عبور برای شماره تلفن همراه شما پیامک میشود و میتوانید وارد سامانه مالیاتی خود شوید.
در سربرگ بالا دو گزینه «تغییر شماره همراه» و «فراموشی کلمه عبور» نیز تعبیه شده است؛
به ترتیب برای کسانی نیاز دارند شماره تلفن خود را تغییر دهند (البته شماره تلفن جدید هم باید به نام خودشان باشد) و
افرادی که کلمه عبور خود را فراموش کرده و نیاز به بازیابی دارند.
ایجاد پرونده مالیاتی جدید
در این مرحله چون به عنوان فرد حقیقی با شماره ملی یا شماره فیدا وارد شدهاید.
تمامی پروندههای مالیاتی که قبلا چه به صورت حقیقی و حقوقی داشتید را میبینید و
حتی میتوانید به تعداد دلخواه پرونده مالیاتی ایجاد کنید.
پس از ورود به سامانه داشبورد زیر را مشاهده میکنید.
اگر برای اولین بار وارد شوید طبیعتا هیچ پرونده مالیاتی دیگری در داشبورد شما وجود ندارد (شماره 1 روی شکل).
هم میتوانید مستقیما روی دکمه زرد رنگ «ایجاد پرونده مالیات بر درآمد جدید» مطابق شکل زیر کلیک نمایید.

یا اینکه ابتدا از منوی کناری روی «فهرست پروندههای مالیاتی» کلیک نموده و در صفحه جدید روی دکمه «ایجاد پرونده مالیات بر درآمد جدید» بزنید.

بعد از آن کادر زیر باز میشود، نوع پرونده (حقیقی انفرادی یا حقیقی مشارکتی)، شماره پستی و نام کسبوکار/فروشگاه/دفتر/خدمات/واحد صنفی خود را مشخص کنید و روی دکمه «ثبت نام جدید» کلیک نمایید.

❌❌توجه کنید که منظور از شماره پستی/ اقامتگاه قانونی محل فعالیت شماست نه شماره پستی منزل و اینکه با ثبت شماره پستی تغییر آن به راحتی ممکن نیست مگر اینکه از اداره کل امور دارایی اقدام کنید و یا مجبور شوید دوباره ثبت نام جدیدی انجام دهید.
ورود به مرحله پیشثبت نام
در این مرحله صفحه زیر باز میشود. در ابتدای صفحه نکات مهمی را مشاهده میکنید که لازم به دقت آن را مطالعه کنید.

نکات مهم ثبت نام در سامانه مالیاتی
- در پرونده انفرادی امکان ثبت شریک وجود ندارد.
- برای ثبت نام به صورت مشارکتی، باید اطلاعات همه شرکاء را به دقت و کامل وارد کنید،
به طوری که مجموع سهام برابر با ۱۰۰ درصد باشد. - توجه داشته باشید که تغییر نوع ثبت نام از مشارکتی به انفرادی و بالعکس امکانپذیر نیست و
در صورت نیاز، باید ثبت نام جدیدی انجام شود. - پس از تکمیل اطلاعات، تایید شماره تلفن همراه و ثبت شرکاء، دکمه «تایید نهایی» را بزنید تا
وارد مرحله راستیآزمایی سازمان شوید. در این مرحله یک کد رهگیری دریافت خواهید کرد که
برای بسیاری از سامانههای سازمان لازم است، بنابراین آن را در جای امنی یادداشت کنید. - قبل از دریافت کد رهگیری، امکان حذف این ثبت نام از طریق منوهای سمت راست وجود دارد.
اگر پس از شروع پیش ثبت نام، ظرف یک هفته اطلاعات را کامل نکنید،
این ثبت نام به صورت خودکار از سیستم حذف خواهد شد.
- توجه داشته باشید هر گونه فعالیت مشکوک مانند ثبت یا تغییر اطلاعات هویتی و سایر دادهها در این سامانه رصد میشود و
متخلفین تحت پیگرد قانونی قرار خواهند گرفت.که اطلاعات شما را در چند بخش نشان میدهد.
رفع نواقص اطلاعاتی
در ادامهی صفحه پیشثبت نام و پس از تذکرات مهم شما میتوانید اطلاعات پرونده مالیاتی خود را در چند بخش مشاهده کنید که
البته این اطلاعات همگی قابلویرایش هستند.
اگر در ابتدا نوع فرآیند را حقیقی انفرادی به جای حقیقی مشارکتی انتخاب کرده باشید،
در بخش اطلاعات اعضاء/ شرکا فقط اطلاعات شما دیده میشود و 100 درصد سهام به شما تعلق خواهد گرفت.
از طرفی امکان افزودن شخص جدید را نخواهید داشت.

بعد از اطلاعات نمایش داده شده در قسمت پایین صفحه «نواقص اطلاعاتی» با رنگ قرمز دیده میشود.
با کلیک بر روی هر یک از نواقص وارد صفحهای خواهید شد که باید آن را تکمیل کنید.
برای تایید نهایی باید تمامی نواقص را رفع کنید.

رفع نقایص مربوط به اطلاعات پایه
با کلیک کردن بر روی نقص اطلاعاتی اول فرم (اطلاعات پایه) باز میشود که باید به دقت موارد اجباری آن را پر کنید.
در بخش دلیل ثبت نام (مشابه شکل زیر) یکی از دو مورد (ایجاد یک کسبوکار جدید و تغییر در شماره پستی) را میتوانید انتخاب کنید.
پس دقت کنید همان طور که قبلا هم گفته شد تغییر شماره پستی پس از دریافت کد رهگیری غیرممکن بوده و نیازمند ثبت یک پرونده مالیاتی جدید است.

نوع فعالیت نیز میتواند تجاری (همچنین فعالیتهای معاف از مالیات) یا غیرتجاری (مانند صندوق وامدهی خانوادگی) باشد.

سپس تاریخ شروع فعالیت را درج کنید و در بخش مشاغل هشتگانه نیز میتوانید چندین مورد را انتخاب کنید و یا گزینه «سایر» را ثبت کنید.
همچنین از منوی کشویی نام مشاغل انفرادی خود را انتخاب نمایید.

در ادامه هم باید مجامع حرفهای/ تشکلهای صنفی را از منوی کشویی انتخاب نمایید واتحادیه صنفی جدید خود را درج کنید.

در نهایت نیز لازم است شماره شعبه کارگاه و پیمان بیمه را مطابق شکل زیر انتخاب کنید و
نوع مالکیت (ملکی، سرقفلی، اجاری و وقفی) را تعیین نمایید.

پس از اینکه تمامی موارد اجباری را تکمیل نمودید روی گزینه ثبت بزنید.
با این کار تعدادی از نواقص اطلاعاتی مربوط به اطلاعات پایه برطرف میشود اما همچنان مواردی باقی میماند (شکل زیر).
با انجام مراحل بعدی نواقص بعدی خود به خود برطرف میشود.

تعیین وضعیت مشمولیت ارزش افزوده
یکی از ایراداتی که برای تایید نهایی و دریافت کد رهگیری حتما باید رفع شود مشخص نمودن وضعیت مشمولیت ارزش افزوده است.
وقتی روی ایراد قرمز رنگ «لطفا وضعیت مشمولیت ارزش افزوده خود را تعیین نمایید.» در بخش نواقص اطلاعاتی کلیک میکنید،
صفحه زیر باز میشود که پیغام میدهد که ابتدا اینتاکد (شناسه یکتا) خود را ثبت کنید؛ بنابراین روی دکمه «ثبت اینتاکد» بزنید.
با زدن روی این دکمه صفحه زیر را میبینید. توجه کنید که در این قسمت باید به فعالیت خود یک کد اینتا اختصاص دهید.

ثبت اینتاکد
اینتاکد یا کد اینتا، یک شناسه یکتا برای فعالیتهای اقتصادی است که توسط سازمان امور مالیاتی کشور صادر میشود.
این کد به منظور طبقهبندی و شناسایی دقیق فعالیتهای شغلی و کسبوکارها در سیستم مالیاتی استفاده میشود.
اینتاکد، فعالیتهای اقتصادی را به سه دسته کلی تولید، بازرگانی و خدمات تقسیم میکند.
این کد برای هر فعالیت اقتصادی منحصربهفرد است.
بر اساس این کد یک ضریب مالیاتی دریافت میکنید که در محاسبه میزان مالیات شما بسیار موثر است.
انتخاب این کد بر عهده شماست و مسئولیت عواقب پس از آن نیز بر گردن شما خواهد بود؛ پس در تعیین آن دقت لازم را به خرج دهید.
روشهای یافتن اینتاکد
به دو روش مختلف میتوان اینتاکد را پیدا کرد:
روش اول: بخشی از نام فعالیت خود را مثلا «کابینت» را در کادر «جستجو در عناوین کدها» بنویسید و
روی دکمه جستجو بزنید. فهرستی از فعالیتها ظاهر میشود که لطفا با دقت موردی که مربوط به شماست را انتخاب کنید.

روش دوم: در این روش که مطمئنتر و دقیقتر است، شما از قبل اینتاکد فعالیت خود را با صبر و حوصله بیشتری انتخاب میکنید.
به همین منظور وارد سایت سازمان امور مالیاتی شوید و از سربرگ «قوانین و مقررات» روی گزینه «نسبت سود فعالیت» بزنید.

سپس لیست فایل pdf. فهرست مشاغل به همراه اینتاکد و ضرایب بر اساس سال را مشاهده میکنید، لازم است جدیدترین نسخه را دانلود کرده و فعالیت خود را در آن جستجو کنید.

شما میتوانید جدیدترین نسخه را در لینکهای زیر دانلود کنید.
- دانلود فهرست ضرایب اینتاکد خدماتی سال 1404
- دانلود فهرست ضرایب اینتاکد بازرگانی سال 1403
- دانلود فهرست ضرایب اینتاکد تولیدی سال 1403
نحوه جستجو در این فایلها بسیار حائز اهمیت است، با یک مثال ساده شروع کنیم.
فرض کنید شما شغل کابینت فروشی (بازرگانی) دارید و در کنار آن کمد، قفسه و سایر مصنوعات چوبی هم میفروشید.
در حقیقت شغل شما از دو نوع فعالیت مختلف تشکیل شده است؛ برخی از مشاغل ممکن است فعالیتهای بیشتری را شامل شوند.
ابتدا فایل ضرایب اینتاکد بازرگانی را دانلود کنید و با زدن دکمه Ctrl+F واژه «کابینت» را سرچ کنید، موارد یافت شده را به دقت بخوانید و بخش مربوط به خودتان را انتخاب کنید.
همان طور که در شکل زیر میبینید اینکه کابینت را عمده یا خردهفروشی میکنید یا کابینت شما تولید داخل یا وارداتی است همگی ضرایب متفاوتی دارند؛ حتی جنس کابینت چوبی یا فلزی دو خانواده کاملا مجزا هستند.
پس فعالیتِ دقیق خود را انتخاب کنید. سپس کد موردنظر را وارد کرده و روی جستجو بزنید.

فرض میکنیم شما کابینت انواع کابینت (چوبی، ام دی اف، …) خردهفروشی و تولید داخل دارید، کد یونیک این مورد را از ستون مقابل بخوانید. 2210043 عدد مدنظر فعالیت شغلی شماست.
این کد را در سامانه مودیان در بخش جستجو در عناوین کدها وارد کنید و روی گزینه جستجو بزنید و نوع آن را بازرگانی انتخاب کنید.

اکنون لازم است در بخش شرح فعالیت توضیح مختصری بنویسید و سپس درصد فعالیت خود را مشخص کنید.
مثلا اگر 60 درصد از شغل شما به فروش کابینت اختصاص دارد عدد 60 را تایپ کرده و روی گزینه ثبت بزنید.
در لیست فعالیتهای ثبتی شما این مورد درج میشود اما این پایان کار نیست!
شما حتما باید تکلیف 40 درصد باقیمانده را مشخص کنید و
درصد فعالیتها را مجموعا به 100 برسانید. بنابراین روی «افزودن فعالیت جدید» بزنید.

در ادامه همان مثال بالا، کد فروش انواع مصنوعات چوبی مانند قفسه را از فایل pdf پیدا کنید (2210033) و مشابه قبل وارد نمایید و
فقط این بار درصد فعالیت را روی 40 درصد تنظیم نمایید و روی ثبت بزنید.

پس از آن دو فعالیت شما مجموعا 100 درصد ثبت خواهد شد.

تعیین وضعیت مشمولیت ارزش افزوده پس از ثبت اینتاکد
حال که مسئله تعیین اینتاکد به پایان رسید، شما میتوانید وضعیت مشمولیت ارزش افزوده خود را مشخص کنید.
از منوی کناری روی صفحه نخست قرار گیرید و در بخش نواقص اطلاعاتی مجددا روی روی ایراد قرمز رنگ «لطفا وضعیت مشمولیت ارزش افزوده خود را تعیین نمایید.» بزنید.
این بار به علت مشخص کردن وضعیت اینتاکد صفحه زیر را مشاهده خواهید کرد، لیست فعالیتهای ثبت شده نمایش داده میشود.
در جدول بنا به نوع فعالیتی که انتخاب کردهاید، ممکن است مشمول مالیات ارزش افزوده شوید یا خیر؟ (شماره 1 روی شکل)
اگر مطابق با شکل زیر در جدول چیزی نوشته نشده بود شما هم از منوی کشویی گزینه «عدم مشمولیت» را انتخاب کنید و ثبت را بزنید.

❌❌توجه: تنها به همین نکته اکتفا نکنید، برای اطمینان از اینکه کسبوکار شما مشمول دریافت مالیات بر ارزش افزوده است دو کار دیگر انجام دهید:
اول، به متن قانون مالیات بر ارزش افزوده (فصل سوم: معافیتها) مراجعه کنید و
کالا یا خدمات خود را بررسی نمایید که آیا در لیست معافیتها هستید.
دوم، به فراخوانها در سامانه اطلاعرسانی مالیات بر ارزش افزوده مراجعه کنید.
لیست فراخوانها قابلمشاهده است.سازمان مالیاتی کشور در این سالها فراخوانهایی را اعلام کرده است که تاکنون به ده مورد رسیدهاند.
در هر فراخوان برخی از کسبوکارها و مشاغل مشمول ارزش افزوده شدهاند.
حتما این فراخوانها را به دقت بررسی کنید که فعالیت شما جزو آنها نباشد.

ثبت شماره شبا
نقص اطلاعاتی آخر ثبت شماره شبا است. شما به عنوان مالیاتدهنده باید برای هر پرونده مالیاتی یک شماره شبای مختص به آن ثبت کنید.
مجددا روی پیغام قرمز رنگ کلیک کنید تا پنجره زیر باز شود.
سپس روی گزینه «الصاق حسابهای بانکی تجاری به این پرونده» کلیک کنید.

شماره شبای مدنظر خود را در کادر موردنظر وارد کنید تا به صورت زیر ثبت شود.

❌ ❌ توجه:
- شماره شبایی که در این مرحله ثبت میکنید بعدها قابلیت حذف دارد اما حتما باید یک شماره شبای دیگری را به جای آن قرار دهید.
- همچنین نمیتوانید یک شماره شبا را برای چندین پرونده استفاده کنید؛ شماره شبا باید منحصربهفرد باشد.
- اختصاص چندین شماره شبا به یک پرونده نیز امکانپذیر است.
تایید نهایی
پس از اتصال شماره شبا، مجددا از منوی کناری روی صفحه نخست کلیک کنید تا صفحه زیر ظاهر شود.
پیغام سبز رنگ نشان میدهد که شما تمام نواقص را رفع کردید و اکنون فقط باید روی دکمه «تایید نهایی» بزنید.

بعد از کلیک کردن روی دکمه «تایید نهایی» خلاصهای از تمام اطلاعاتی که در سامانه وارد کردهاید را مشاهده میکنید.
باید صفحه را اسکرول کنید و اگر از درستی اطلاعات اطمینان دارید دکمه تایید اطلاعات در پایین صفحه را بفشارید.

بعد از تایید نهایی پنجره زیر را میبینید.

با زدن روی گزینه «صفحه نخست» از منوی کناری میتوانید پیغام تکمیل پرونده خود را ببینید.
از این پس میتوانید از انواع خدمات مالیاتی استفاده کنید.
شماره رهگیری پرونده شما بسیار حائز اهمیت است و برای برخورداری از خدمات آتی حتما به آن نیاز خواهید داشت.
همچنین از منوی کناری گزینه «چاپ خلاصه اطلاعات ثبت نام» را بزنید و با یک نسخه از آن را ذخیره کنید.

حالا که فرآیند تشکیل پرونده شما به اتمام رسیده است اگر به صفحه فهرست پروندهها بروید و آن را رفرش کنید.
خواهید دید که نام و مشخصات پرونده جدید شما به بقیه افزوده شده و کد رهگیری موردنظر در مقابل آن نوشته شده است.
ثبتنام در سامانه مودیان ویژه افراد حقوقی
به طور کلی نحوه ثبتنام و ورود به سامانه مودیان برای شرکتهای حقوقی مشابه همان روندی است که برای افراد حقیقی گفتیم، فقط تفاوتهایی جزیی دارد که در ادامه به آن میپردازیم.
ثبت نام در سامانه
اگر برای اولین بار به عنوان یک شرکت حقوقی وارد سامانه میشوید،
لازم است همچون افراد حقیقی از سربرگ بالا روی اطلاعات کاربری کلیک کنید و از منو اشخاص حقوقی و شرکتها را انتخاب کنید.
این بار دیگر نیاز نیست شماره ملی و تایخ تولد خود را وارد کنید، شناسه ملی شرکت و شماره پستی برای دریافت اطلاعات کاربری کفایت میکند.

اگر قبلا ثبتنام کردهاید از سربرگ بالا روی «ورود به درگاه ملی» کلیک کنید و این بار با شناسه ملی شرکت و کلمه عبور وارد شوید.
ایجاد پرونده مالیاتی برای افراد حقوقی
اینکه وقتی برای اولین بار با شناسه ملی و کلمه عبور وارد سامانه مودیان میشوید، طبیعتا هیچ پرونده مالیاتی ندارید.
از منوی کناری روی فهرست پروندهها کلیک میکنید و سپس روی پرونده عملکرد و ارزش افزوده میزنید.
یک دکمه «ایجاد پرونده بر درآمد جدید» حتما وجود دارد؛ اگر روی آن کلیک نمایید و همین طور تا پایان فرآیند ثبتنام را ادامه دهید؛
دکمه «ایجاد پرونده بر درآمد جدید» ناپدید میشود و دیگر شما نمیتوانید برای شناسه ملی یک شرکت دو پرونده ایجاد کنید.
این برخلاف ورود از طریق شخص حقیقی است.
از آنجایی که شما به عنوان شخص حقیقی میتوانید چندین پرونده مالیاتی مختلف داشته باشید،
این دکمه همیشه وجود دارد و شما همواره امکان ایجاد پرونده بر درآمد جدید را خواهید داشت.

تکمیل اطلاعات و رفع نواقص
افراد حقوقی نیز مانند افراد حقوقی با یک سری ایرادات و نواقص قرمز رنگ مواجه میشوند که
باید یک به یک آنها را رفع کنند، تنها تفاوت در نوع اطلاعاتی است که از شما خواسته میشود.
اطلاعات در 6 بخش قابلویرایش و رفع نقص است:
- اطلاعات پایه
- شعب/انبار/کارگاهها
- اعضای هیئت مدیره
- پروندهها (پروندههای مالیاتی و تعیین وضعیت مشمولیت ارزش افزوده)
- فعالیتها (مشخص نمودن فعالیتها بر اساس اینتاکد)
- حسابها و مجوزها (تعیین شماره شبا معتبر و درج مجوزها در صورت نیاز)
پس از وارد نمودن اطلاعات و رفع تمامی خطاهای قرمز رنگ به مرحله تایید نهایی میرسید.
پس از تایید اطلاعات به گام چهارم میروید و پیامکی دریافت میکنید که ثبتنام شما تکمیل شده است.
اکنون میتوانید مشابه قبل از منوی کناری خلاصه اطلاعات ثبت نام را چاپ کنید.
پس از تکمیل ثبتنام در سامانه مودیان چه باید کرد؟
این یک پرسش بسیار مهم است. پس از تکمیل ثبتنام در سامانه مودیان مالیاتی اکنون شما آماده هستید تا
تمامی وظایف و تکالیف مالیاتی خود را انجام دهید و
همچنین از انواع خدمات مالیاتی سامانه بهره ببرید.
در منوی سمت راست یک کارپوشه به شما اختصاص داده شده است که پل ارتباطی میان شما با سازمان مالیاتی خواهد بود.
بسته به اینکه شما شخص حقیقی هستید یا شرکت حقوقی، چه میزان درآمد دارید یا نوع فعالیت شما چیست؛
وظایف و تکالیف مالیاتی متفاوتی برای شما در نظر گرفته میشود و برای هر کدام فرصتی تعیین شده است.
هر گونه تاخیر در انجام تکالیف مالیاتی با جرائمی همراه خواهد بود پس اطلاعات خود را بهروز نگه دارید.

مشاوره فوری تو خونه!
با سه کلیک، کارشناس بالنج بهت زنگ میزنه.
4 پاسخ
من کدپستی رو در سامانه مودیان اشتباه وارد کردم، چیکار کنم؟
تغییر دادنش خیلی سخته باید دوباره یک ثبت نام جدید داشته باشید.
برای مشمولیت مالیات ارزش افزوده فقط همین ده فراخوان هست؟
سلام بله فعلا ولی شما هر از چند گاهی بخش فراخوانها در سامانه اطلاع رسانی مالیات ارزش افزوده رو چک کنید چون این فراخوانها تدریجا اعلام میشوند.