در دنیای امروز که مهاجرت، تحصیل و تجارت بینالمللی بیش از هر زمان دیگری رواج یافته، یکی از چالشهای مهم افراد، استفاده از مدارک رسمی خود در کشورهای دیگر است. در چنین مواردی، اعتبارسنجی بینالمللی اسناد، ضرورتی انکارناپذیر پیدا میکند.
آپوستیل مدارک راهکاری قانونی و سادهشده برای تأیید رسمی اسناد در سطح بینالمللی است که
توسط کشورهای عضو کنوانسیون لاهه پذیرفته شده است.
این گواهی، فرآیند زمانبر و پیچیده تأیید سفارتها را حذف کرده و امکان استفاده قانونی از اسناد را در کشورهای دیگر فراهم میسازد.
در این مقاله با مفهوم آپوستیل مدارک، کاربردهای آن و مراحل انجام آن در سامانه میخک آشنا میشویم.
آپوستیل مدارک به چه معناست؟
آپوستیل (Apostille) یک گواهی رسمی است که برای تأیید صحت مدارک رسمی صادر شده در یک کشور، بهمنظور استفاده در کشورهای دیگر صادر میشود.
در واقع آپوستیل یک روش معتبر بینالمللی برای تایید اسناد است که به تصدیق اصلی بودن مدارک و اسناد رسمی از کشورهای مختلف کمک میکند. این اسناد میتوانند شامل گواهیهای تولد، گواهی ازدواج، گواهی مرگ، احکام دادگاه و سایر اسناد مشابه باشند.
گواهینامه آپوستیل به طور معمول به اسناد محلی پیوست میشود و اعتبار بینالمللی به آنها میبخشد.
کشورهای زیادی در جهان این روش را به رسمیت شناختهاند و
هر گواهینامه یا سندی که در کشورهای عضو کنوانسیون لاهه صادر و ممهور به مهر آپوستیل باشد،
در دیگر کشورهای عضو این پیمان نیز قابل پذیرش است.
این بدان معناست که اسناد و مدارکی که از طریق آپوستیل تایید شدهاند، نیازی به تأیید دوباره یا قانونی شدن مجدد ندارند.
مهر آپوستیل میتواند بر روی انواع مختلفی از اسناد از جمله گواهیها، اساسنامهها، صورتجلسهها، اسناد ازدواج و طلاق، گواهی فوت، احکام دادگاه و سایر اسناد قانونی اعمال شود.
در ایران آپوستیل مدارک در سامانه میخک انجام میشود.
تفاوت آپوستیل مدارک با تایید مدارک تحصیلی در سامانه میخک چیست؟
در سامانه میخک (بخش دانشجویی)، خدمتی به نام تایید مدرک تحصیلی وجود دارد که با آپوستیل مدارک فرق دارد.
تایید مدارک تحصیلی در سامانه میخک مخصوص ایران است و
این فرآیند برای تأیید مدارک خارجی است که قرار است در ایران استفاده شوند اما
آپوستیل مدارک مختص کشورهای عضو کنوانسیون لاهه است یعنی
این فرآیند برای تأیید مدارک داخلی بهمنظور استفاده در کشورهای عضو کنوانسیون لاهه (مانند آلمان، فرانسه، آمریکا، ترکیه و غیره) طراحی شده است.
به عبارت سادهتر، هدف از تایید مدارک در سامانه میخک این است که مدارک خارجی برای استفاده رسمی در ایران تایید شوند اما آپوستیل بهمنظور تأیید مدارک داخلی برای استفاده در کشورهای دیگر انجام میشود.
تایید مدارک در سامانه میخک مخصوص ایرانیانی است که در خارج از کشور زندگی میکنند یا کسانی که مدرک خارجی دارند و
میخواهند از آن در ایران استفاده کنند.
آپوستیل مدارک بهطور کلی برای افرادی است که میخواهند ترجمه مدرک داخلیشان در کشورهای خارجی معتبر باشد و مهر وزارت امور خارجه بخورد.
پیش از درخواست آپوستیل مدارک توجه به چه نکاتی ضروری است؟
- اگر از اتباع خارجی هستید، لازم نیست برای تایید ترجمه مدارک ایرانی خود در سامانه میخک ثبتنام کنید و کد رهگیری آپوستیل دریافت کنید.
- درخواست آپوستیل در سامانه میخک فقط برای بخشی از مدارک فعال است.
- برای هر کدام از مدارک باید درخواست آپوستیل را جداگانه و به نام صاحب مدرک ثبت کنید.
- اگر زیر 18 سال هستید باید جداگانه در سامانه میخک ثبتنام کنید و با شماره ملی خودتان کد رهگیری آپوستیل مدارک دریافت کنید.
- اگر محل اقامت شما ایران است در هنگام ثبت نام در سامانه میخک حتما در قسمت کشور محل اقامت، ایران و در قسمت نوع اقامت واژه سایر را انتخاب کنید.
همچنین در قسمت مدت اقامت، سن خود را به ماه بنویسید. برای مثال اگر 20 ساله هستید در 12 ضرب کنید و حاصل (240) را در قسمت مدت اقامت درج کنید.
مراحل درخواست آپوستیل مدارک در سامانه میخک چگونه است؟
سامانه میخک خدمات متنوعی دارد که آپوستیل مدارک فقط یکی از آنها محسوب میشود.
پیش از آپوستیل مدارک لازم است در سامانه میخک ثبتنام کرده و تشکیل پرونده دهید.
انتخاب درخواست آپوستیل مدارک
پس از ثبتنام ابتدا پوشه آپوستیل را انتخاب کنید و وارد ثبت درخواست آپوستیل شوید.

تکمیل فرم درخواست آپوستیل مدارک
با کلیک بر روی دکمه درخواست آپوستیل فرم زیر را مشاهده میکنید که لازم است تمامی فیلدها را به دقت پر کنید.

نوع سند
در این بخش یکی از گزینههای اسناد سجلی، مدارک تحصیلی، دانشآموزی، مدارک تحصیلی دانشگاهی را انتخاب میشود.
نام سند
- اگر نوع سند را اسناد سجلی انتخاب کرده باشید، لازم است نام سند را کارت ملی یا شناسنامه انتخاب نمایید.
- اگر نوع سند را مدارک تحصیلی دانشآموزی انتخاب کرده، باشید باید نام سند را تاییدیه مدرک تحصیلی یا مدرک تحصیلی انتخاب نمایید.
- اگر نوع سند را مدارک تحصیلی دانشگاهی انتخاب کرده باشید، باید نام سند را یکی از گزینههای زیر انتخاب نماید:
- گواهی صادره از حوزههای علمیه
- تعیین رتبه قبولی در دانشگاه های دولتی و آزاد
- مدرک تحصیلی دانشگاهی
- مدرک صادره از آموزشکده های فنی
- سرفصل دروس
- مدرک تحصیلی صادره از مدارس خارجی مستقر در ایران
- گواهی اشتغال به تحصیل
محل تحویل
محلی است که میخواهید ترجمه مدارک خود را برای تایید تحویل دهید در این قسمت گزینه داخل کشور انتخاب میشود.
توضیحات سند
این قسمت به صورت خودکار با انتخاب نام سند تکمیل میشود و نیاز به انتخاب گزینه توسط شما نیست.
نمایندگی
در این قسمت چنانچه بخواهید برای تایید ترجمه مدارک خود به اداره تایید اسناد وزارت امور خارجه مراجعه نمایید، گزینه وزارت امور خارجه را انتخاب کنید، در غیر این صورت دفاتر استانی را انتخاب نمایید.
بارگذاری سند
در این قسمت فقط یک برگ صفحه اول شناسنامه یا کارت ملی یا یک صفحه مدرک تحصیلی و یا یک صفحه ریزنمرات در قالب JPG یا JPEG و با حداکثر سایز ۲ مگابایت را بارگذاری کنید.
کدامنیتی
عدد ۵ رقمی ساخته شده توسط سامانه است که در کنار کادر کدامنیتی قرار دارد که بعد از تکمیل اطلاعات، باید توسط شما در این محل نوشته می شود.
ثبت
در صورت اطمینان از صحت اطلاعات نسبت به ثبت اقدام کنید.

دریافت رسید
با پایان ثبت و کلیک شما بر روی عنوان دریافت رسید، این رسید به ایمیلتان ارسال میشود که در روز مراجعه برای تایید ترجمه مدارک خود باید آن را به همراه داشته باشد.
نمونه یک مدرک آپوستیل شده در شکل زیر مشاهده میشود.

برای دریافت مشاوره با تیم بالنج در تماس باشید.