درخواست وکالتنامه در سامانه میخک یکی از خدمات پرکاربرد برای ایرانیان خارج از کشور است.
این سامانه توسط وزارت امور خارجه برای ارائه خدمات کنسولی بهصورت آنلاین راهاندازی شده است.
کاربران میتوانند وکالتنامه خود را از این طریق ثبت و ارسال کنند.
این فرایند ساده، سریع و شفاف است.
در این مقاله، مراحل ثبت درخواست و نکات مهم مربوط به آن را بررسی میکنیم.

وکالتنامه چیست؟
وکالتنامه سندی رسمی یا عادی است که به موجب آن، فردی (موکل) به شخص دیگری (وکیل) اجازه میدهد تا
از طرف او، در یک یا چند موضوع مشخص، اقدام یا تصمیمگیری کند.
این سند میتواند برای امور حقوقی، اداری، مالی، ملکی یا حتی شخصی تنظیم شود.
وکالتنامه ممکن است محدود به زمان یا حوزه خاصی باشد یا بهصورت کلی صادر گردد.
اعتبار و نحوه استفاده از وکالتنامه به نوع آن (رسمی یا عادی) و محتوای مندرج در آن بستگی دارد.
مراحل درخواست وکالتنامه در سامانه میخک چگونه است؟
ثبتنام و ورود به بخش وکالتنامه
ابتدا باید در سامانه میخک ثبتنام کرده و پروفایل خود را تکمیل نمایید.
برای آشنایی با انواع خدمات سامانه میخک و نحوه ثبتنام در آن حتما این مقاله را مطالعه کنید.
پس از ثبتنام وارد سامانه شوید و از میان آیکونهای مختلف مطابق شکل زیر «وکالتنامه» را انتخاب نمایید.
انتخاب نوع وکالتنامه و نمایندگی
پس از کلیک بر روی دکمه وکالتنامه فرم زیر را مشاهده میکنید.
لازم است در کادر نوع وکالتنامه از منوی کشویی یکی از موارد را انتخاب نمایید.
وکالتنامه میتواند به دلایل مختلفی مانند ازدواج، اقامه دعوی، خرید خودرو، تفویض اختیار، کاری، جامع و غیره صادر شود.

پس از آن در فیلد نمایندگی نام نمایندگی موردنظر خو را وارد کنید.
وارد کردن اطلاعات وکیل- موکل
پس از انتخاب نوع وکالتنامه فیلدهای جدیدی باز میشود که مربوط به اطلاعات وکیل و موکل است.
اطلاعات شما به عنوان موکل از ابتدا هنگام ثبتنام در سامانه میخک و ثبت پروفایل وجود دارد.
فقط کافیست آدرس محل سکونت و شماره تلفن خود را در این بخش وارد نمایید.
در قسمت بعدی اطلاعات وکیل خود در ایران را به دقت درج کنید.

اگر به کیبورد فارسی دسترسی ندارید میتوانید روی علامت کیبورد بالا گوشه سمت چپ صفحه کلیک کنید تا
یک کیبورد مشابه شکل زیر روی صفحه ظاهر شود.
متن وکالتنامه- حدود اختیارات
با توجه به نوع وکالتنامهای که در بخش قبل انتخاب میکنید،
سایت به صورت پیش فرض متنی را برای وکالتنامه و حدود اختیارات آماده میکند.

اگر خودتان متن دیگری برای وکالتنامه تنظیم کردهاید یا کلیت متن زیر موردقبول شماست و
فقط نیاز دارید بخشهای به آن اضافه کنید،
مواردی را بکاهید یا تاریخ انقضا برای آن در نظر بگیریید و حدود اختیارات بیشتری تعریف کنید،
خوب است بدانید که متن وکالتنامه و حدود اختیارات در کادر کاملا قابل ویرایش است.
کافیست روی کادرها کلیک کنید و متن را تغییر دهید.
توجه
متقاضی پس از درج متن وکالت و حدود اختیارات میتواند با کلیک روی ذره بین (فلش سبز رنگ) از صحیح بودن متن وکالت و حدود اختیارات اطمینان حاصل نماید.
تحویل در مرکز
در فرآیند ثبت درخواست وکالتنامه یا تصدیق امضا در سامانه میخک، این امکان وجود دارد که سند موردنظر پس از تأیید، به شخص دیگری (اعم از وکیل یا فرد معرفیشده) تحویل داده شود.
در صورتی که متقاضی تمایل داشته باشد سند در اداره تأیید اسناد وزارت امور خارجه در تهران یا یکی از دفاتر استانی تحویل داده شود،
باید در زمان ثبت درخواست، گزینه مربوط به این مورد (تیک مربوطه) را فعال کند.
این انتخاب، تحویل سند نهایی را به نماینده تعیینشده از سوی موکل در داخل ایران تسهیل مینماید.

دریافت شماره رهگیری
پس از ثبت درخواست وکالتنامه شما کد رهگیری دریافت میکنید که لازم است آن را به همراه داشته باشید.
دو راه پیش روی شماست.
روش حضوری
در این روش به همراه کد رهگیری و سایر مدارک لازم که در ایمیل به آنها اشاره شده است،
به نمایندگی موردنظر مراجعه و اصل وکالتنامه را دریافت کنید.
روش غیرحضوری
در حالت دوم پس از ثبت موفقیت آمیز درخواست وکالتنامه و دریافت کد رهگیری، حداکثر ظرف 5 روز کاری پس از تاریخ ثبت درخواست در سامانه میخک ایمیلی به شما ارسال میشود (به همان ایمیل ثبتشده در سامانه میخک) که حاوی وکالتنامه و مراحل ادامه کار است.
لطفا پوشه spam/junk ایمیل خود را چک نمایید.
ایمیل از طرف سامانه میخک از آدرسmikhak.noreply@mfa.gov.ir برایتان ارسال میشود.
جزئیات کامل مراحل بعدی، همراه با فایل وکالتنامه، از طریق ایمیل برای متقاضی ارسال میشود.
پس از دریافت فایل وکالتنامه از سامانه میخک، تنها دو هفته فرصت دارید تا
برای انجام مصاحبه تصویری و ارسال مدارک به نمایندگی کنسولی اقدام کنید.
ابتدا باید طبق راهنماییهای موجود در ایمیل باید تاریخ و ساعت جلسه تصویری را مشخص کنید و
در همان زمان در جلسه حاضر شوید، از شما خواسته میشود تا کارت شناسایی خود را مقابل صورت بگیرید.
پس از احراز هویت باید متن وکالتنامهای که برایتان ارسال شده را پرینت بگیرید.
پس از امضا و اثر انگشت همراه با مدارکی مانند گذرنامه، پرینت کد رهگیری، فرم 001 خدمات کنسولی و غیره (مدارک دقیق تر در متن ایمیل آمده است.) برای نمایندگی موردنظر به آدرسی که روی سایت نمایندگی ذکر شده ارسال نمایید.
برای مثال آدرس دفتر حافظ منافع جمهوری اسلامی در واشنگتن:
Embassy of Pakistan, Interests Section of the Islamic Republic of Iran, 1250 23rd Street NW Suite #200 Washington, DC 20037
همچنین، در صورتی که طی پنج روز کاری پس از ثبت درخواست، فایل وکالتنامه یا دستورالعملهای لازم را دریافت نکردید،
میتوانید رسید ثبت درخواست خود را به نشانی ایمیل vekalat@daftar.org ارسال نمایید تا موضوع پیگیری شود.
هزینه درخواست وکالتنامه
هزینه خدمات کنسولی با توجه به نوع نمایندگی انتخابی متفاوت است.
برای اطلاع از هزینه دقیق خدمات کافی است به سایت نمایندگی مراجعه کنید.
برای مثال اگر به سایت دفتر حافظ منافع جمهوری اسلامی مراجعه کنید.
در صفحه اول روی فهرست جامع هزینهها کلیک کنید.

جدولی را مشاهده خواهید کرد که هزینه انواع خدمات کنسولی در آن به دلار آمریکا نوشته شده است.
هزینه انواع وکالتنامهها در بخش تایید اسناد آمده است. هر چند جزییات مبالغ در ایمیل ارسالی مرقوم میشود.

افزون بر هزینه خدمت باید هزینه پست باز ارسال مدارک و هزینه مصاحبه تصویری را لحاظ کنید و
برای تمامی مبالغ یک چک بکشید و همراه با سایر مدارکی که در ایمیل ارسالی به آن اشاره شده است به دفتر نمایندگی ارسال کنید.


دفتر نمایندگی پس از تایید مدارک و اطلاعات شما کلیه مدارک و اصل وکالتنامه را برای شما ارسال میکند.
وکیل شما در ایران نیز میتواند به دفاتر استانی وزارت امور خارجه در ایران مراجعه کند و کپی برابر اصل وکالتنامه را بگیرد.
برای دریافت مشاوره و کسب اطلاعات بیشتر با تیم بالنج درتماس باشید. 78581234-021